Søk

Visuell kommunikasjon - hvordan henger alt sammen?

Hvordan den visuelle profilen til virksomheten oppfattes utad er enormt viktig. Hvordan den er satt sammen og hvordan de ulike elementene fungerer hver for seg gir helhetsinntrykket som kunden din sitter igjen med.


Logoens funksjon

Ikke bare forteller den (som oftest) bedriftens navn, men den kan og gi et inntrykk av hvordan bedriften er. En logo bør være tidløs, moderne og underbygge merkevaren slik at det ikke er om hvem som er avsenderen. Det at den gir stoppeffekt skader heller ikke! Målet for en logo bør være at den kan stå selvstendig i en annonse eller på et bilde, og folk kjenner merkevaren automatisk igjen. Så selv om bedriften er en velkjent aktør over flere tiår er det ikke for sent å gjøre "forbedringer" eller endringer på logoen slik at den skal fremstå mer moderne.


Tidligere oppdaterte logoer


Full revitalisering av merkevare

I logoprosessen er det vesentlig å ta hensyn til at den skal brukes i ulike flater, både trykk og digitalt. Å ha logo tilgjengelig i flere formater er derfor viktig.


Farger

Farger skal komplimentere logo og bedriftens fulle identitet. Det er derfor viktig å velge farger opp i mot strategi og verdier. Et tips her kan være å ha to sett med farger som komplimenterer hverandre og gir større mulighet til å endre etter årstider og anledninger. Tør gjerne å være litt vågal, men tenk langsiktig og vær forsiktig med å bruke farger som er "in" uten at det henger sammen med helheten.

Driver du med hudpleie eller plantebutikk kan det være logisk med en fargepalett i naturtoner. En svømmehall kan kanskje ha mer fargerike toner. Men det er ingen regler, brudd med forventninger kan også være spennende. men da må det forankres i strategien.


Fonter er også med på å skape et helhetlig inntrykk av bedriftens identitet. Når man skal velge en font er det viktig å ha en hovedfont som fungerer til overskrifter og undertitler. Deretter en sekundærfont som skal være en komplimenterende og lettleselig font man kan bruke til mengdetekst på f.eks nettsiden. Fonter kan være dekorative, lekne og gi liv til merkevaren - men også her er det viktig å ha en plan og ikke blande for mye.



Grafiske elementer fungerer som tilleggselementer som kan underbygge profilens helhet og gjøre den visuelt mer spennende. Sammen med logo blir dette elementer som er gjenkjennbare for din merkevare; enten det er spesifikke former tatt ut fra logo, sirkler, ikoner, rektangel, trekanter, streker osv. Grafiske elementer er med på å gjøre innholdsproduksjon enklere og mer gøyalt - hvor du kan leke rundt og være kreativ slik som eksemplene ovenfor her!.


Bildestil

Prikken over i'en i en visuell profil er fotoarkivet ditt. Ikke minst bildestil. Dette kombinert med noen grafiske elementer vil gjøre en stor forskjell til hele identiteten. Et tips er å bygge opp et fotoarkiv over tid av ansatte, tjenester, omgivelser, kontoret osv. slik at du har nok materiale å velge mellom når du skal oppdatere nettside, dele innhold i sosiale medier eller produsere en annonse. Når det kommer til bildestil blir det litt som med fargevalget - du går etter strategi på hvordan bedriften ønsker å fremstå utad. Man kan godt være leken med filter og effekter, så lenge det står i stil med verdiene i bedriften. Bare se her:


Fire ulike merkevarer, fire ulike bildestiler som matcher strategien!


En brand guide bør altså bestå av disse 5 punktene for en god visuell profil:


1. Logo

2. Farger

3. Fonter

4. Grafiske elementer

5. Bildestil


Setter man sammen disse fem punktene her vil man få en gjennomført og sikker visuell profil som står i stil til merkevaren i alle ledd. Det blir også enklere å lage innhold når en har satt sammen en konkret brand guide hvor ingenting står til tilfeldighetene. Om bedriften din trenger hjelp til en slik guide og en revitalisering av visuell identitet er det bare å ta kontakt med oss i FLY!