top of page
Søk

En god landingsside

Når du skal gjøre research på en bedrift eller finne kontaktinformasjon - hvordan går du frem da? Kan det stemme at du går via Google for å søke opp bedriften der? Da er du garantert ikke alene. Desto viktigere er det for bedriften din å være søkbar. Ikke minst, å ha en oppdatert, brukervennlig nettside som inneholder all informasjonen kundene dine trenger for å bli kjent med bedriften dine - og å komme i kontakt med dere.

LANDINGSSIDE

Vi bruker ordet "landingsside" fordi det er her det viktigste skal være samlet. Det er her kundene dine skal lande for å kunne bli bedre kjent med bedriften din.

God digital markedsføring skal være satt sammen som et økosystem der alle de ulike digitale kanalene som mail, Facebook, Instagram, Linkedin, Youtube og så videre knyttes opp til kjernen i midten - nettsiden. Det er alfa omega at disse ulike kanalene er knyttet opp til hverandre:



Instagram og Facebook, for eksempel. I hver av disse sosiale kanalene er det lurt å legge inn en lenke til nettsiden i "bioen" (det lille tekstområdet på profilen din). Du har kanskje lest eller hørt sitatet "lenke i bio?" et par ganger før? På samme måte kan du lenke tilbake til sosiale medier fra nettsiden ved å legge inn sosiale medier-knapper øverst i menyfeltet eller nederst i på siden slik at man enkelt kan trykke seg inn på bedriftens Instagramkonto via nettsiden. Se der, nå fikk du en ny følger. Eller bedre, kanskje en ny kunde!

BRUKERVENNLIGHET

Ved å skape slike enkle, smarte løsninger bygger du merkevaren din og øker sjansene både for mersalg og dialog med og blant andre potensielle kunder. Det første vi i FLY gjør når vi skal lage en ny nettside eller oppdatere en eksisterende nettside, er å finne ut sammen med kunden hva de ønsker å fremheve og hvilke funksjoner de mener er mest relevant. Her kommer vi også med ideer og løsninger som kan optimalisere brukervennligheten av nettsiden. Noen ting som er lurt å tenke på:

  • Universell utforming: Er nettsiden din tilrettelagt med universell utforming? F.eks store nok knapper? Fonter som skalerer godt uansett størrelse slik at det er enkelt å lese?

  • Responsiv nettside: Tilpasser nettsiden seg til ulike skjermstørrelser på mobil, data, ipad?

  • Navigering: Er nettsiden din oversiktlig? Har den enklest mulig navigering av kategorier og sider i menyen? Fungerer knapper og lenker slik de skal gjennom hele siden? Er det lett å komme tilbake til forsiden? Det er viktig å definere målgruppen og finne ut av brukermønsteret deres. Om du for eksempel vet at målgruppen din liker å lese "siste nytt" på nettsiden din, bør du gjøre det lett tilgjengelig på fremsiden.

  • Informasjon: Har nettsiden mye informasjon på forsiden? Et tips er å legge ut den mest relevante informasjonen på en kreativ måte som gjør at leser blir nysgjerrig og navigerer seg videre for å finne ut mer. Gå gjennom teksten og luk ut unødvendige ord for å gjøre den best mulig lesbar.

  • Grafikk: Krydre gjerne siden med animasjoner, grafiske elementer og bevegelser , men alt med måte.

  • Søkbar: Har du tilpasset SEO på nettsiden din? Søkeoptimalisering er et viktig punkt for å komme høyt opp på søkerlisten til Google. Et tips her kan være å ha en blogg-funksjon hvor du deler siste nytt og skriver artikler som er relevant for bedriften. Da spiller du på lag med algoritmene som bestemmer hvor mye trafikk du skal få!


Trenger du hjelp med disse punktene ovenfor her - og er klar for å gi nettsiden din et realt løft? Ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende samtale!



Her er noen nettsider vi har laget:







bottom of page