Å bygge en solid merkevare er en dynamisk prosess. Uansett alder og størrelse på virksomheten, bør du ha en klar merkevarestrategi, en markedsføringsplan og en god visuell profil i form av logo, bilder, farger og grafiske elementer. De fleste har en logo, men veldig mange tenker ikke på at det kreves en del mer for å få en helhetlig, skikkelig god og helstøpt profil i alle kanaler.
Visuell kommunikasjon er formidling av ideer og informasjon ved hjelp av bilder og synsinntrykk.
Gjennom covid-19 har vi sett at mange bedrifter har måtte være kreative og tenke alternative løsninger; "Hvordan kan vi selge tjenestene / produktene våre uten at kunden kan komme til oss fysisk?" eller "Hvordan kan vi som reiselivsaktør formidle til våre kunder at det er trygt å ta turen til oss." Noen har måtte relansere seg helt som merkevare for å få fotfeste. Ofte til det mer personlige, noe som gjør at kunden kan få et helt annet forhold til bedriften enn tidligere. Og det fungerer, spesielt i digitale kanaler. Og da strategien være tydelig, den røde tråden må være på plass slik at det ikke er noen tvil om hvem som er avsender. Men, hvor begynner du egentlig?
Kommunikasjonsmanual: Først og fremst bør man sette opp en solid merkevarestrategi gjennom en manual som inneholder alt fra verdiene, målgruppene, valg av kommunikasjonskanaler og tone of voice - verbalt og visuelt.
Visuelle elementer: Den visuelle tilstedeværelse din bør være en prioritet. Visuelle elementer er med på å reflektere bedriften og gir kunden et raskt inntrykk av merkevaren. Retningslinjer for den visuelle profilen legges inn i kommunikasjonsmanualen slik at det er ingen tvil om hvordan farger, fonter og grafiske elementer skal brukes i de ulike kanalene.
Kanaler: Bruk den visuelle profilen slik at målgruppen din kjenner deg igjen overalt. Bruk fargepaletten din på higlights på Instagram, oppdater nettsiden din med valgte fonter og farger, lag grafiske elementer i Facebookposter der det passer. Og ikke minst: bruk bilder som i samme stil - slik det blir en rød tråd på alt sammen.
Visuelt fokus hver dag: Helt til slutt må du sørge for at de den visuelle profilen er synlig og oppdatert på innholdet du lager gjennom hele året. På denne måten bygger du merkevaren din, også visuelt.
Vi FLY kan lage helt ny profil, men også utvide den du allerede har. Et alternativ er også en revitalisering av profilen slik at den blir litt mer moderne og tilpasset dagens behov. Gi oss en lyd, så tar vi gjerne en prat med deg!
Comments