Søk

Klar for 2022?

Vi er allerede godt i gang med 2022, men har dere klart for dere hvordan dere skal kommunisere gjennom det kommende året?


Vi vet at 17. mai, vaffeldagen, påske, Pride, farsdag, sommer og jul kommer hvert år. Derfor anbefaler vi deg å være føre var og ligge foran med innholdet til en hver tid i alle kanaler - enten det er på nettsiden, sosiale medier, digitalt eller i trykk. Ellers kan det fort gå i glemmeboken! Nå er vi bare kommet til februar, men både Valentines day og morsdag er rett rundt hjørnet. Har du innholdet klart? Vet du hva som skal kommuniseres? Det er ikke nødvendigvis slik at alle anledninger er like aktuelt for din merkevare. Men med en kreativ, og noen ganger humoristisk vri, kan det fort bli det. Lager du innhold med et glimt i øyet som målgruppen din liker, og som skiller seg ut, gjør du merkevaren din aktuell og relevant - gjennom hele året.



Men det er jo enklere sagt enn gjort, for hvor skal du egentlig begynne?


1. Lag årshjul Tenk nøye over hva som er viktig for din bedrift å formidle i egne kanaler gjennom året. Hvilke høytider, merkedager og ferier er aktuelt for dere? Lanserer dere nye produkter i 2022 som skal få ekstra fokus og brukes ekstra budsjett på? Skal dere være mer tilstede i hverdagen til målgruppen? Og hvem er egentlig målgruppen(e) og hva vil de se mer av? Gjennom en oversikt og et årshjul får dere fordelt kommunikasjonen mer relevant og riktig utover hele året. Jevn, aktuell og god kommunikasjon skaper godt forhold til kunden 365 dager i året.


2. Lag innholdsplan og planlegg Virksomheten din bør ha jevnlig innhold, såkalt hverdagsinnhold. Men det kan gjerne krydres med kampanjer. La oss si at dere ønsker å prioritere tre kampanjer i år; påske, sommer - og julekampanje. Skriv opp hver enkelt høytid og lag en plan for budsjett, idé, markedsføring, prioritering av kanaler osv. Kanskje ønsker dere at de tre kampanjene skal henge sammen på et vis? Her kan man bruke de samme elementene i form av tematikk, skuespillere og bare twiste litt på årstid, budskap og miljø. Dette kan være med på å skape en rød tråd og en gjenkjennelse av merkevaren. Vi hjelper med kreativ prosess, rådgiving og produksjon.


3. Innholdsproduksjon Har dere da laget en god skisse for 2022, en innholdsplan og planlagt de store linjene, er det bare å begynne med selve innholdsproduksjonen. Tekster, foto, film og grafiske elementer tilpasses kanalene, både i uttrykk og format. Dette er den gøye delen der de kreative ideene kommer til live. God prosjektledelse er viktig i denne fasen. Når innholdet er laget, skal det settes sammen - og så er det klart for selve uttaket. På dette stadiet kribler vi ofte i fingrene etter å vise innholdet!



Essensen i god digital kommunikasjon er å lage godt, meningsfullt innhold som er tilpasset målgruppen gjennom hele året. Ta gjerne kontakt med oss, vi gleder oss til å krible i fingrene når vi lager ditt innhold!