28. oktober bekreftet Facebook det mange hadde spekulert i over lengre tid, nemlig at Facebook sitt nye konsernnavn er "Meta". Facebook-sjef Mark Zuckerberg sier følgende om endringen:
We're retooling our teams to make serving young adults their north star, rather than optimizing for the larger number of older people. Like everything, this will involve trade-offs in our products and it will likely mean that the rest of our community will grow more slowly than it otherwise would have. But it should also mean that our services become stronger for young adults.
Facebook-appen vil fremdeles hete Facebook og være et segment som Instagram, Whatsapp og Messenger. Forskjellen er at selskapet har laget et segment til, som dekker VR- og AR-teknologiene, samt andre teknologiske innsatser i utviklingen. Du kan lese mer her eller se sjefen selv forklare "Metaverset" her:
Facebook har de siste årene mistet en stor del av den yngre generasjonen til fordel for apper som Snapchat og TikTok. Flere har spekulert i om navneendringen kan bidra til at Facebook vinner tilbake de yngre brukerene. Etter kunngjøringen delte en rekke TikTok-influensere sine meninger om navnendringen (som riktignok var sponset av Facebook selv). Men i tillegg har vi sett at Facebook har laget memes og hoppet på flere populære trender i håp om å skape engasjement blant den yngre generasjonen.
Om det vil bidra til endring av oppfattelsen til brukerne er vanskelig å si, men det har hvert fall skapt et godt engasjement. Facebook har hatt stor mediedekning den siste tiden, i en storm av en rekke kontroverser som har ført til betydelig skade på Facebook som merkevare. Det store spørsmålet er, vil Meta vinne tilbake neste generasjons digitale forbrukere? Og hvordan vil dette påvirke fremtidens markedsføring?
Det er uansett ingen tvil om at det vil ta tid - og at Facebook har en stor oppgave foran seg før de er det foretrukne sosiale mediet for ungdommen igjen. FLYteam følger spent med på utviklingen!
Comments