Fra å være en arena der den yngre generasjonen er mest aktiv, har sosiale medier blitt et av de viktigste markedsførings- og kommunikasjonsverktøyene for bedrifter. Henger du med? Hvis ikke skal vi fortelle deg hvorfor du bør ta dette på alvor!
Sosiale medier gir en unik mulighet for din bedrift til å engasjere, skape interesse og ha en åpen dialog med målgruppen din. Men er det virkelig slik at alle bedrifter, uansett produkt og målgruppe, burde være på sosiale medier? Svaret er JA, og her er 5 gode grunner til det:
1. Få innsikt om kundene
Med sosiale medier følger mye informasjon om brukerne. De legger fra seg digitale spor som gir bedrifter svært viktig informasjon. En forutsetning for å lykkes er å vite hva som er av verdi for kunden. En kunde som er tilfreds, er en kunde som har større sjanse for å bli lojal. Det er derfor en avgjørende faktor for din bedrift og ha god innsikt i målgruppens behov og adferd.
2. Bygge kunderelasjoner
Over 90% av Norges befolkning er på internett. Og kunder å kontakte merkevarer over via internett, da spesielt sosiale medier. Er din bedrift synlig og åpen for dialog der kundene vil nå dere, er det en ypperlig mulighet for å øke merkevaresynligheten - og lojaliteten. Kunder opplever kontakten med merkevaren som mer personlig og blir gjerne mer lojal dersom h*n opplever kommunikasjonen som god og trygg.
3. Skape et "mediehus"
Sosiale medier gir deg muligheten til å dele nyttig og relevant innhold i dine helt egne kanaler, bruk muligheten godt! Et godt tips er å lage en publiseringsplan som gir en oversikt over hva som skal publiseres, hvor det skal publiseres, og når det skal publiseres. Ved bruk av verktøyene i de forskjellige kanalene kan du måle effekten av innholdet du poster. Invester tid i produksjon og penger i distribusjon, det er verd det.
4. Øke trafikk til nettsiden
Nettsiden din er fremdeles viktig og ofte det første som kommer opp når kundene dine Googler bransjen, tjenester eller produkter du har å tilby. Bruk sosiale medier til å dele relevante lenker til nettsiden din. Tenk på mediehuset ditt som et økosystem der nettsiden er "navet".
5. Få oversikt over konkurrentene
Det er stor sannsynlighet for at dine konkurrenter også befinner seg på sosiale medier. Det gir en god mulighet til å følge med hva de gjør, og ikke minst lære av hva som fungerer og ikke. Slike nøkkelopplysninger kan hjelpe din bedrift til å ta viktige strategiske valg som vil hjelpe å differensiere dere fra andre konkurrenter.
Trenger din bedrift veiledning på sosiale medier? FLYteam står klar til å hjelpe!
댓글