top of page
Søk

RIP bedrifter på Facebook?

Det er stadig spådommer rundt Facebook sine endringer. For en tid tilbake kom Facebook med en oppdatering som gjør at nyhetsstrømmen prioriterer innlegg fra venner og familie foran annet innhold.






En del bedrifter fikk panikk, men slik vi ser det, er det fremdeles de samme mekanismene som virker:


✔︎ Godt innhold: Dette er kanskje selvsagt for de fleste, men i enda større grad nå. Dropp enveiskommunikasjon og «lokketekster». Tenk på om innholdet ditt bidrar til at følgerne deler det fordi de liker innholdet, få følgerne til å snakke med hverandre og diskutere i kommentarfeltet ditt.


✔︎ Dialog og engasjement: Det har alltid vært viktig å ha engasjerte følgere, men nå vil Facebook vil ha skikkelig dialog. Det vil si at korte svar som deltakelse i konkurranser ikke fyller kriteriene for dialog. Fremover bør du fokusere på innhold som har høy sannsynlighet for å bli delt og diskutert mellom venner.


✔︎ Ambassadører: Intern kultur er viktig, i alle kanaler. Personifisering av innlegg skaper godt engasjement, og du kan med fordel fremme dine egne ansatte. Forhåpentligvis skaper du stolthet som igjen gir positive virkninger for din bedrift. Influencers kan også styrke merkevaren og øke engasjementet.


✔︎ Livevideo: Video har lenge vært et fokus for Facebook, men nå er det Livevideo-funksjonen de vil at vi skal bruke. Den gir seks ganger så god rekkevidde som en vanlig videopost.


✔︎ Annonsering: Strategisk annonsering blir stadig viktigere. Fremover kan det bli viktigere å sponse innlegg jevnlig istedenfor å kun sponse noen få innlegg med større budsjett.


✔︎ Grupper: I juni 2017 kom muligheten til å lage egne grupper tilknyttet sider. I en gruppe har brukere mye bedre muligheter til å dele meninger og diskutere. Gruppen må ikke være enda et sted du skal selge ting eller pushe informasjon. Vi i FLY har hatt flere grupper for kursdeltakere, og startet også for en tid tilbake opp en gruppe for digital markedsføring og kommunikasjon her: https://www.facebook.com/groups/somevest. Vær gjerne med der og diskuter dette, og andre tema innenfor digital kommunikasjon og markedsføring!


bottom of page