top of page
Søk

Lag ditt eget årshjul

Store kampanjer er vel og bra, men det er også masse små merkedager som også kan være fint å markere og knytte til merkevaren din. Så tenker du gjerne; "Blir vi bare en i mengden av mange som poster om farsdag, valentines day og kanelbolledagen?". Ja, kanskje dere er en av mange. Men det trenger ikke å bety at dere blir en i mengden. Gjør dere det relevant, er det merkevarebyggende - fordi du viser at merkevaren din følger med og er tilstede. Algoritmene belønner de som er aktive, kreative og klarer å engasjere. Små eller store merkedager gir anledning til dette.


Årshjul

Vi anbefaler at du setter deg ned og lager et årshjul med merkedager, høytider, lanseringer, arrangementer og andre viktige datoer som enten er, eller kan gjøres aktuelle for din bedrift og merkevare.



Vi i FLY jobber med kunder som Meny, Møllerens og Isbjørn is. Da er for eksempel offisielle matdager som "fastelavn", "vaffeldagen" og "epledagen" dager som kan være fine å lage innhold rundt. Høytider som påske, jul, høst - og vinterferie er selvsagte høytider og sesonger som er viktige. Ved både små og store anledninger benytter vi anledningen til å inspirere og oppfordre litt ekstra til matlaging, innkjøp, eller bakeglede.

Årshjulet i ulike kanaler

I perioder kan mye skje på en og samme tid, noen måneder er mer travle enn andre. Lag en plan for hvordan kanalene skal brukes aktivt gjennom året. Bruk gjerne innhold litt på kryss og tvers. Men vær selektiv med hva som skal i newsfeeden og hva som passer bedre i funksjoner som "stories". Hvis det for eksempel er Valentines, vil det være en god ide å minne folk på at det er Valentines tidligere i uken og inspirere til hva man kan finne på, bake eller kjøpe til gave i feeden. På selve dagen vil "stories" være egnet til å dele en historie som oppsummerer tipsene og gratulere med dagen. Det er ingen fasit eller oppskrift her, men vår anbefaling er å bruke innhold som overlapper hverandre litt, men bruk ulike formater og variasjoner av samme historie. Bruk et stemningsfylt bilde en dag og en liten, morsom filmsnutt en annen dag. Noen dager kan du legge på enkel tekst og grafiske elementer, andre ganger står det visuelle godt alene. Det er fint om kunden kjenner igjen budskapet ditt, men møter litt forskjellig innhold før og underveis en merkedag eller høytid.


Uansett, årshjulet er et godt sted å begynne. Vi hjelper gjerne med å lage det - og om du trenger et dytt i riktig retning med strategi og utførelse er det bare å gi oss i FLY en lyd!





Komentarze


bottom of page