Søk

Er bedriften din klar for julehandelen?


Hvem hadde sett for seg at julen 2020 skulle bli så annerledes? De aller fleste er berørt av Covid-19 på en eller annen måte, og mange bransjer sliter. Vi heier på deg - og vil derfor dele noen tips om hvordan du best mulig kan få til en god julehandel ved å bruke sosiale medier på en god måte.



1. Vær autentisk!

Enten du kun har nettbutikk eller fysisk butikk i tillegg, er det viktigere enn noensinne å være ekte. Det er veldig mange aktører som ligner på hverandre, så tenk over hvordan du kan finne din helt egen stil.


"Produkt-realisme" er en trend som er verd å prøve ut. Vis produktene i sosiale medier på ekte modeller og få ekte kunder til å fortelle om det du selger. Vær ærlig, gjerne med humor og glimt i øyet om det passer til din merkevare. Vi er emosjonelt drevet når vi handler, gi kundene dine god grunn til å bli interessert og engasjert i akkurat din bedrift og dine produkter..



2. Eksperimenter med innhold

Så lenge du holder deg til den generelle merkevarestrategien din, anbefaler vi at du prøver nye ting. Nå er et godt tidspunkt. Det er lett å se for mye på konkurrentene eller gå på autopilot med repetisjon av eget innhold. Det blir fort kjedelig. Hvorfor ikke prøve deg på litt mer lekne tekster med ulike lengder? Husk å bruke adjektiver og entusiasme - det smitter!


Bruk forskjellige formater, varier mellom bilder, små filmsnutter, karuseller og kollasjer. Det krever kanskje mer av deg, men gir også mye til kundene dine. Det å få vist frem produktene på mange ulike måter gjør det mer interessant og engasjerende. Variasjon gjør det gøyere å følge deg og butikken din. Og følger jeg med hva du gjør, er sjansen større for at jeg handler hos deg.


3. Del kunnskapen og kompetansen din

Uansett om du selger klær eller maling, så kan (forhåpentligvis) du dine produkter bedre enn kunden. Det som kan skille deg fra andre, er din evne til å vise dette frem gjennom gode tips. Julegavetips er kjærkomment i desember. Gruppèr gjerne tipsene, for eksempel "tips til mor", "tips til kompis", "gaver under 500 kroner" osv. Det er også inspirerende med små snutter der du viser produktene bruk, sammen med en forklaring om hvordan akkurat dette er en god gaveidè.


En undersøkelse gjort av Facebook i fjor, viser faktisk at kundene dine er mer interessert i innhold som er autentisk og informativt enn oppdateringer om tilbud.


4. Tid for å teste nye ting

I disse tider er det enda viktigere å være kreative med nye muligheter for å hjelpe kundene og dermed nå egne mål. Har du prøvd nettbutikken til Instagram eller Facebook shopping? Begge kanalene har brukervennlige løsninger for direkteshopping i kanalen - eller med lenke til din nettbutikken din om du har en. Liveshopping kan du også prøve.


Hva med Facetime-konsultasjon der du kan handle for kundene dine på direkten? "Personlig shopper"-konseptet har eksistert lenge, og det er på tide å gjøre dette heldigitalt med verktøyet alle har i hånden, nemlig mobilen. Gå rundt i butikken med kunden på mobilen. Vis frem, prøv og selg - som om kunden er med deg.


5. Vær personlig

Gi det lille ekstra. Tilby deg å pakke inn gavene, gjerne litt ekstra fint - og med merkelapp som er fiks ferdig til å skrive på. Og bruk for all del "deg" og "du" når du skriver innlegg i sosiale medier og er i dialog kundene dine. Kan du personifisere innholdet og gjør det så relevant som mulig for målgruppen din, kjør på! Kundene dine elsker å føle seg sett! En fornøyd kunde er også en god ambassadør - og det trenger de fleste i 2020.


Helt til slutt en utfordring: Ikke lag et innlegg om et produkt fordi du vil selge det. Lag et innlegg med en god grunn til hvorfor noen skal ha lyst til å kjøpe det. Tenker du sånn, skaper du nemlig verdi for kunden din.


Lykke til!


PS: Og du? Trenger du litt hjelp, så ikke nøl med å ta kontakt med oss – vi hiver oss rundt for deg!