top of page
Søk

10 tips til bedrifter som er nye på sosiale medier

Er bedriften din ny på sosiale medier? Eller kanskje det endelig er på tide å blåse liv i den gamle Facebook-siden? Vet du ikke hvor du skal begynne og mangler tid til å tråle det store Internett etter svar? Vi har samlet de beste tipsene våre her.


1. Ha en plan

Det er ikke spesielt komplisert å lage profiler, eller å legge ut ting på profilene. Men før du setter i gang, bør du ha en klar tanke om hvorfor bedriften din skal være på sosiale medier - hva ønsker du å oppnå? Kundeservice, salg, økt merkevarekjennskap? Sørg for at innsatsen du legger ned i sosiale medier, støtter opp under spesifikke mål. 


2. Ha full kontroll på egen merkevare

Uansett om bedriften din er en veletablert merkevare, eller om den er i startgropen, er tone of voice, bildestil, farger og fonter med på å bygge merkevarekjennskapen, og den bør brukes konsekvent.

3. Bestem hvilke kanaler som passer bedriften din best

Her handler det ikke om hvilken kanal du liker best, eller har mest kjennskap til. Det viktigste er hvilken kanal målgruppen din befinner seg i. Kanskje bedriften din har ulike målgrupper, eller ulike mål? Ulike kanaler kan brukes for å oppnå forskjellige mål. Bedriften din kan for eksempel bruke Facebook primært til kundeservice og LinkedIn til å dele nyheter og faglige artikler.

4. Bli kjent med kundene og følgerne dine

Start først med se på kundedataene du allerede har. Hvem er den typiske kunden din? Se også på dataene du får tak i gjennom analyseverktøyene i sosiale medier. Hvem er det som klikker på det du legger ut? Hvor gamle er de? Bor de i et spesifikt område? 

5. Godt innhold trumfer mye innhold

Ikke legg ut noe for å legge ut noe. Det du gjør i kanalene må være verdifullt for følgerne.  Bruk innsikten du har når du lager innholdet, og sørg for at det er i tråd med målene og merkevaren din.

6. Planlegg innholdsproduksjonen og forhåndspubliser

Det høres kanskje banalt ut. Men det å ha en innholdsplan er gull verdt i en hektisk hverdag. Mye av innholdet kan planlegges, produseres og postes på forhånd. Du må selvsagt følge med og kunne endre eller justere om nødvendig.

7. Snakk med følgerne dine og få lojale ambassadører

Sosiale medier er nettopp det, sosialt. Hele poenget med kanalene er dialog. Velger bedriften din å ha en Facebook-side, må den også forvente å få henvendelser i kanalen - både på godt og vondt. Selv om det kan være fristende å slette eller ignorere negative kommentarer, så er det viktig å huske på at det er nå bedriften din har en gylden anledning til å vise seg fra sin beste side. Kanskje det fører til enda flere kunder? Tar du dialogen på alvor, er sjansen også stor for at du får lojale ambassadører som forsvarer bedriften og er superengasjert i innholdet som legges ut. 

8. Måling - ikke bare for digitale markedsførere

Heldigvis trenger ikke målingen å gjøres mer komplisert enn nødvendig. Det viktigste er at du har en plan bak det du gjør i sosiale medier og tar tempen på det inn i mellom. Ikke fortsett med å dele innhold ingen bryr seg om, eller i kanaler målgruppen din ikke responderer i. Alle sosiale mediene har enkle analyseverktøy som gir ganske god innsikt på en enkel måte. 

9. Annonsering, en glimrende måte å nå ut til mange

Når du legger ut noe på bedriftens egen Facebook-side, er det stort sett følgerne dine som ser innholdet. Bedrifter med ambisjoner om å nå ut til mange flere enn bare følgerne sine, bør bruke litt penger på å promotere innholdet. De aller fleste sosiale mediene har annonseringsmuligheter, der du blant annet kan bestemme målgruppe, når og hvor i kanalen du vil annonsere. 

1o. Det er lov å teste ut nye ting

Test både forskjellig innhold, formater, nye kanaler og andre ting som "trender". Fordi du og bedriften alltid har gjort noe på en spesifikk måte, er det ikke gitt at dere må fortsette med det for alltid. Men ha en klar tanke bak testingen. Noen ganger blir det suksess, andre ikke. Kanskje det ikke funket første gang, men etter litt tid og tilpassing så prøver dere igjen og nailer det.

Rom ble ikke bygget på en dag

Sosiale medier gir deg og bedriften din utallige markedsføringsmuligheter, og det er lett å bli overveldet. Ta ett steg om gangen, og gjerne en kanal om gangen. Det er mye bedre at du håndterer én kanal skikkelig, enn at bedriften din har profiler overalt og ting blir gjort halvveis.


Lykke til, vi heier på deg - og tar selvsagt en prat om du trenger bistand!

Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page