RIP bedrifter på Facebook?

Det er store overskrifter og spådommer rundt Facebook sin endring om dagen.
Facebook kommer med en ny oppdatering som gjør at nyhetsstrømmen prioriterer innlegg fra venner og familie foran annet innhold.

 

 

Slik vi ser det er det for bedrifter ingen grunn til panikk.

Men har du ikke gjort det før, MÅ du begynne å fokusere på de riktige tingene fremover:

✔︎ Godt innhold: Dette er kanskje selvsagt for de fleste, men i enda større grad nå. Dropp enveiskommunikasjon og «lokketekster». Tenk på om innholdet ditt bidrar til at følgerne deler det fordi de liker innholdet, få følgerne til å snakke med hverandre og diskutere i kommentarfeltet ditt.

 

✔︎ Dialog og engasjement: Det har alltid vært viktig å ha engasjerte følgere, men nå vil Facebook vil ha skikkelig dialog. Det vil si at korte svar som deltakelse i konkurranser ikke fyller kriteriene for dialog. Fremover bør du fokusere på innhold som har høy sannsynlighet for å bli delt og diskutert mellom venner.

 

✔︎ Ambassadører: Intern kultur er viktig, i alle kanaler. Personifisering av innlegg skaper godt engasjement, og du kan med fordel fremme dine egne ansatte. Forhåpentligvis skaper du stolthet som igjen gir positive virkninger for din bedrift. Influencers kan også styrke merkevaren og øke engasjementet.

 

✔︎ Livevideo: Video har lenge vært et fokus for Facebook, men nå er det Livevideo-funksjonen de vil at vi skal bruke. Den gir seks ganger så god rekkevidde som en vanlig videopost.

 

✔︎ Annonsering: Strategisk annonsering blir stadig viktigere. Fremover kan det bli viktigere å sponse innlegg jevnlig istedenfor å kun sponse noen få innlegg med større budsjett.

 

✔︎ Grupper: I juni kom muligheten til å lage egne grupper tilknyttet sider. I en gruppe har brukere mye bedre muligheter til å dele meninger og diskutere. Gruppen må ikke være enda et sted du skal selge ting eller pushe informasjon. Vi i FLY har hatt flere grupper for kursdeltakere, og startet også for en tid tilbake opp en gruppe for digital markedsføring og kommunikasjon her: https://www.facebook.com/groups/somevest. Vær gjerne med der og diskuter dette, og andre tema innenfor digital kommunikasjon og markedsføring!

 

Du kan også høre mer om tema i ukens episode av podkasten Sosialt sett som jeg lager sammen med bransjekollega og venninne Astrid Valen-Utvik i VU Valen-Utvik. Søk opp Sosialt Sett i podkast-appen til iTunes eller trykk her for å høre episoden:

 

 

Hva er dine forventninger til Facebook sin endring?

heidisperre